Manja-en-Marc-down-under deel 3

Naar de outback en Broken hill

We zijn weer terug in Melbourne na een spannende en enerverende maar ook prachtige reis naar de outback van Australie.Na enkele dagen bijkomen van ons avontuur in Tassie hebben we in Melbourne rondgelopen en de Victoria art gallery bezocht met een speciale tentoonstelling van Aboriginal art vervaardigd door vrouwen. In een van de steegjes van Melbourne is een ware street art cultuur waar de lucht van spuitbussen voortdurend aanwezig is en ik zelfs een ware Banksy op een gevel zag. Na een stevige rit zijn we in Mildura aangekomen waar Mike ons verraste met een diner bij een Italiaanse masterchef Stefano de Pierri.Bij het voorgerecht een pasta met iets erin werden we door de charmante serveerster uitgedaagd om te raden wat er in de pasta zat.Manja zij onmiddelijk lever en verdiende daarmee een mooi fles Stefano wijn. De andere dag weer verder langs ellenlange rechte wegen met als enige onderbreking een tegenligger met drie aanhangwagens.De eerstvolgende plaats waar we verbleven was een oude mijnstad Broken Hill met een indrukwekkend monument voor alle mijnwerkers die er het leven lieten. De top bezienswaardigheid was echter de Living desert, een verzameling van beelden op de top van een berg gemaakt door beeldhouwers vanuit de hele wereld w.o. Syrie, mexico,Georgie in een symposium in 1993 warvoor de bevolking van Broken hil gezorgd had dat de te bewerken stenen op de heuvel werden getransporteerd.Wat een fantastische plek om beelden te maken.De foto,s spreken voor zich.In het stadje zelf enige galleries bezocht met als hoogtepunt de Pro Hart expositie van een plaatselijke schilder die wereldberoemd is in Broken Hill en omgeving..De volgende stop was midden in de bush bush op een oude Homestead Bundari meer dan 100 Km over dirt road om erin te komen en meer dan 100 km over dirt road met overstekende emus, geiten schapen en natuurlijk roos ( kangeroes).Het verblijf was uiterst primitief met een verrassing in het toilet( zie foto)maar ook met een ont moeting met Klaus een van de meest inspirerende en interressantse man die ik ben tegengekomen.Klaus heeft niet alleen vrijwel de hele wereld bezocht op zijn fiets maar heeft ook 10 jaar door Australie gezworven met twee kamelen,wat een puur mens en wat een verfrissende visie op de wereld,geweldig. Op de terugweg naar Melbourne hebben we het Sealake bekeken een zoutmeer in het midden van het land en overnacht in Charlton met het uitzicht op een supermodern ziekenhuis compleet met helicopter landingsplaats in een dorp met 500 inwoners. Voordat we Melbourne inreden hebben we gelunched met enkele vrienden van Mike in een oud houten kerkje wat nu een restaurantje is..Het was weer een geweldige ervaring met heel wat kilometers achter de rug .Nu even uitpuffen en woensdag op naar Nieuw Zeeland.Groeten van ons beiden en we zien uit naar jullie reacties.De foto,s ga ik over enkele uren uploaden want Denise slaapt nog terwijl het hier lunchtijd is.

g,day en no worries

Jannie en Piet

Wat een avonturen....... onvoorstelbaar voor ons klompenboertjes. Wat brengen jullie een rugzak vol herinneringen mee terug. Prachtig. Deze ervaringen vergeet je nooit meer. Volgens ons komen jullie als heel andere mensen (wereldreizigers) terug. Blijf genieten.

B&J

Wat een schitterende verhalen, alsof we erbij zijn. Heel indrukwekkend.

waldi

MOOI MOOI MOOI Geweldig wat een belevenissen Ga zo door en sla alles op Als jullie weer thuis zijn ( nog niet aan denken hoor) kunnen jullie daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang op teren. liefs van ons