Manja-en-Marc-down-under deel 3

Eerste week in Nieuw-Zeeland

Na een korte vlucht van drie uur veilig geland in Christchurch.Een stad waar nog steeds na 6 Jaar de verwoestingen van een aardbeving zichtbaar zijn.Ingestorte gebouwen,een verwoeste kathedraal die niet meer kan worden gerestaureerd maar ook de tijdelijke maatregelen om de stad weer toonbaar te maken.De bevolking pakt de draad weer op en start kleine winkeltjes, eettentjes,koffieshops in tijdelijke huisvesting gemaakt van containers.Als monument voor de 185 slachtoffers staan op de plaats waar de meeste doden te betreuren vielen 185 witte lege stoelen opgesteld.Na een flinke wandeling door de stad zijn we naar Mount Pleasant gegaan iets buiten de stad waar we met een kabelbaan naar de top zijn gegaan om voor jullie wat foto,s te maken.We hopen dat jullie die gezien hebben en een indruk hebben gekregen van deze stad en omgeving.Onze geplande treinreis naar Greymouth kon niet doorgaan omdat een aardverschuiving en bosbrand het spoor had vernield,dus dan maar met de bus.Prachtige rit via Sheffield en Castle Hill door Arthurs pass naar Greymouth waar de huurauto klaar stond.Gelukkig een flinke kar Toyota Rav 4 met genoeg ruimte voor onze bagage.Na een nachtje slapen in een motel door naar Hannah,s homestead ,een flinke rit met een wandeling op de Fox gletcher.De volgende dag naar Wanaka langs enkele meren en bergen veelal in wolken gehuld.De bijnaam van Nieuw-Zeeland is dan ook het land van de lange wolken. In Wanaka hadden we een super wow, moment bij het zien van ,,ons,, huis met een terras met een fantastisch uitzicht over het Wanakameer.Voor Mike kwam er een extra wow moment bij daar de eigenaar een van de beste cricketers ter wereld is geweest,Glen Turner ,(even googelen) Batsman en later coach van het cricketteam van N.Z. In de tachtiger jaren. Een ware held voor Mike die gek is op cricket.Voor ons was het interessant om te horen dat hij met een vrouw uit India is getrouwd die de eerste vrouwelijke burgemeester is geweest van N.Z. In de grote stad Dunedin, onze volgende bestemming.Na aankomst in Dunedin hebben we ,s avonds het uiterste puntje van de landtong bezocht waar een broedplaats voor blauwe pinguins is en waar na zonsondergang de kleinste pinguins die er bestaan aan land komen nadat ze zich vol hebben gegeten op de zee.Volgens de gids gaan ze meer dan 30 km de zee op en komen ze graag terug omdatq het er veilig is.Op een speciaal aangelegd terras met floodlights zagen we ze in kleine groepen aanlanden en zich verstoppen itussen de rotsen.Voordat het donker was hebben we naar de Konings albatrossen gekeken die soms laag overscheerden.Wat een indrukwekkende vogels met vleugels die bij een boeiing niet zouden misstaan. De andere dag wat rondgewandeld in de stad die door Schotten uit Edingburgh in 1884 is gesticht.Prachtig station, mooi museum over de geschiedenis van de stad en diverse art galleries. terug naar ons stekkie waar ik nu dit verslag zit te typen en straks wat foto,s zal uploaden via de buitenpost in Capelle.Denise is er maar druk mee.Groetjes van ons beiden ,we hopen dat julie een beetje mee kunnen genieten van ons geweldige avontuur.

g,day and no worries van Manja en Marc

na

Jannie en Piet

Wat een schitterend verhaal. Om 's avonds zo naar die kleine pinguïns en die grote albatrossen te zitten kijken. En de foto's van de gletsjer waren ook prachtig. Heel bijzonder allemaal. Wat zullen jullie genieten van alles. Fijn om te horen en te zien. We leven met jullie mee. Ga zo door.

waldi

Marc je kan wel schrijver worden Wat goed verwoord je ziet het voor je. Geweldig wat een reis. Wat fijn dat we met jullie mee kunnen kijken via foto's en verslag Hartstikke bedankt. liefs van ons.

Lucienne

Ik geniet zeker mee, van de verhalen en de foto's, geniet van jullie laatste etappe, times flies when you having fun????

B&J

Opnieuw een indrukwekkend verhaal. Wat een zegen dat jullie alle ervaringen op schrift hebben, het is veel te veel om te onthouden.
En geweldige reis, wat zien jullie veel.

Jan

Wat waren er een leuke foto's van zeehonden bij, smelten, neem er een mee in de handbagage!!