Manja-en-Marc-down-under deel 3

Van Dunedin op zuidereiland naar Wellington noordereiland

Ik schrijf dit verslag in Napier en we hebben weer heel wat te melden.Het vorige verslag eindigde in Dunedin waaruit we vertrokken richting Timaru.Onderweg het oude havenstadje Oamaru bezocht wat vroeger een poel van verderf was met talloze kroegen en bordelen voor de handelaren in wol en de vissers.Weinig kroegen overgebleven,bordelen weet ik niet geen onderzoek gedaan.Roest speelt een grote rol in het plaatsje met een volledig verroest restaurantje met heerlijke koffie.Prachtige speelplaats voor de kinderen en verkeerstuin.Belangrijkste attracties zijn de nieuwe bierbrouwerij strategisch gelegen naast de finish van verschillende fiets tourtochten.Natuurlijk even testen en daarna gekke winkeltjes bezocht met maffe spulletjes en langs steaunk museum met visser op het dak en maffe trein.Omdat ik nog enkele honderde km. Te sturen had met pijn in het hart whisky proeverij overgeslagen.Je kunt niet alles hebben.Timaru was niet bijzonder dus verder naar Akaroa aan een mooie baai.Prachtig appartement met uitzicht op de pier wat handig was want daar zijn we ingescheept voor een tochtje op de Pacific op zoek naar Dolfijnen.Slechts enkele onder boot zien doorzwemmen te snel voor een onhandige fotograaf.Op de terugweg zeldzame geelkop pinguin op de rotsen en verschillende zeeleeuwen gezien ( zie foto,s)De volgende bestemming was Kaikoura.Net na vertrek reden we onder het finishdoek van een wielerwedstrijd door dus niet gek dat we renners tegenkwamen.Veel politie om te waarschuwen maar verkeer gaat gewoon door,enge toestand.Op weg naar en in Kaikoura werden we weer geconfronteerd met de uitwerking van aardbevingen (vorige week dag na ons vertrek weer een kleintje)-Wegen verzakt of enkele meters omgoog gestuwd bruggen onbetrouwbaar,treinrails onder rotsblokken nog jaren werk om het weer op orde te krijgen.Elk huis wordt gecontroleerd en van sticker voorzien.Geel onbewoonbaar instortingsgevaar.Wit te betreden.Van een bewoner hoorden we dat op sommige plaatsen aardverschuivingen waren die de grond twee tot tien meter omhoog hadden geduurd bovendien is Nieuw Zeeland nu 5 meter dichter bij Australie gekomen. in Kaikoura vlucht geboekt om walvissen te spotten maar bij aankomst kregen we te horen dat het te gevaarlijk was om te vliegen wegens zeer laag hangende bewolking.Jammer.De volgende bestemming was Blenheim ca.100 Km ten Noorden van K. Weg echter tot volgend jaar afgesloten dus omrijden door het binnenland.prachtige tocht maar wel 300 km om.Weer een totaal andere overnachtingsplek in een huis bij een boerderij met zeer aardige eigenaren.Huis was helemaal voorbereid op aardbevingen met instructie om in de deuropening te gaan staan,veiligste plek onder deurpost en noodverlichting en zelfs zaklantaarn die met magneet op tafel vaststond.In Picton geslapen en de andere dag met de boot naar het Noorder eiland.Drie en een half uur over kalm zeetje, eitje ook voor Manja na onze trip op de Pacific. Wellington de hoofdstad van NZ is erg rommelig en mooie oude gebouwen worden verpruts doordat er een moderne flat op werd gebouwd.Hotel midden in de stad waar Manja en Mike ,s nachts een lichte aardbeving hebben gevoeld.Ik wordt waarschijnlijk pas wakker na het puinruimen.Bezoek gebracht aan Te papa museum met mooie Maori hutten en kunstobjecten die helaas niet mochten worden gefotografeerd.Indrukwekkende ,,show,, presentatie van de slag om Galipoli waar de Nieuw Zeelanders gevochten hebben tegen de Turken in de eerste wereldoorlog.Er zijn al verschillende films over gemaakt en helden uit die films werde n supergroot tentoongesteld.Strange.Na museum even met de kabeltrein de heuvel op om naar beneden te kijken.Enkele kroegen bezocht, maar dat is geen nieuws,wel dat we gegeten hebben op een plaatselijk overdekt marktpleintje met allerlei vooral aziatische eettentjes.Nieuwe huurauto opgehaald (Toyota camry) en op naar Napier waar ik dit verslag zit te typen.Morgen naar Rotorua

G,days mates and no worries

Lucienne

Avontuurlijke reis, maar gelukkig kroegen en lekker eten onderweg... laatste etappe geniet van jullie laatste week....????

waldi

Wat een geweldig lang verslag. Je ziet het voor je en je bent er een klein beetje bij. Maar wat een ellende met die aardbevingen. Dat komt nooit meer goed. Heb je alles klaar komt de volgende. Jammer van zo.n mooi land. Geniet en veel groetjes van ons

Hans C.

Ben weer thuis! Leuk jullie in Melbourne te ontmoeten. De conferentie verliep prima, met leuke uitstapjes. Daarna nog een heerlijke, warme week aan de kust. Jullie Nieuw Zeeland avontuur laat weer eens zien hoe mooi en anders dit land is als je het vergelijkt met Australië. De aardbevingen hebben nog steeds grote gevolgen hoorde ik ook van de Nieuwzeelandse congresgangers. Geniet nog even! Groeten uit de Domstad.

Jannie en Piet

Wat een avonturen en zoveel verschillende dingen gezien: van kroeg naar museum en van varen naar vliegen, even 300 km omrijden en dan die mooie natuur. Wat beleven jullie veel op je reis. Eigenlijk besef je dat straks pas als je thuis bent, nu neem je alles in je op en genieten jullie van alles. Straks is het: o..ja.. we hebben ook nog........... Lieverds: blijf nog even lekker genieten deze laatste week. En weer bedankt voor jullie lange en leuke verhalen.

Freda en Rob

Wat een leuk verslag,kunnen al die ervaringen nog in jullie hoofd?
Geweldig dat je zoveel foto's hebt en ook de verslagen, hier heb je nog lang napret van.
De foto's bekijken we met plezier, erg mooi.
Geniet van de laatste dagen,lieve groetjes