Manja-en-Marc-down-under deel 3

Touren door het Noorder eiland van Nieuw-Zeeland

Onze eerste plaats na Wellington was Napier.Een schattig stadje aan de kust die in 1931 volledig verwoest is door een aardbeving en een daaropvolgende brand.Met vereende krachten hebben ze de stad opgebouwd in Art Deco stijl.Er rijden kassieke auto,s rond en elk jaar is er een festival in oude stijl met vele duizenden mensen in kassieke kleding en fraaie voertuigen.Het plaatselijke museum bezocht met fraaie Maori kunst en natuurlijk een afdeling ver de aardbeving. De volgende bestemming was Rotorua maar onderweg kregen we nog een cadeautje van fraaie uitzichten in Taupo.Een super groot meer met op d achtergrond de eerste bergen met vulkanische activiteit.Voor de golfers en dat zijn er veel in N.Z, was een plateau in het meer gelegd voor een poging om een hole in one te slaan. Rotorua ligt aan en groot meer met in het midden een eiland die een belangrijke rol vervuld in de legenden van de Maori. Whakarewarewa bezocht,een Maori dorp waar de Tuhourangi-Ngati Wahiaostam sinds midden 1800 woont.Een inwoner van dit dorp heeft ons op fantastische wijze rondgeleid met toelichting op de manier waarop ze koken( Hangi ) in bakken in de grond waar de stoom en sulfaat dampen het eten gaar koken.Bezoek aan het bad,,huis,, In de open lucht worden de baden constant gevuld met warm water uit de bron.Ontroerend was zijn afscheid na afloop van de rondleiding waarin hij ons goede wensen toezong en eindigde met de Maori uitspraak: Er zijn maar drie dingen belangrijk in het leven en dat zijn..mensen, mensen en mensen.Tot slot hebben we nog enkele minuten in de verkwikkende stoom van de zwavelbaden gestaan en de geyser en hotlake bekeken.Nu vergeet ik bijna de show die werd opgevoerd door de dorplingen met hakka en zang en dans over de Maori cultuur. De avond hebben we doorgebracht bij een andere Maori stam in de stad met een uitgebreid heerlijk buffet bereid op de Hangi wijze en een excursie door het bos met gloeiwormpjes en een mooie Maori show met uitleg over cultuur,leefwijze,vechtkunst van de krijgers alles opgedind met een gezonde doses humor.Als voorbeeld: De Maori zijn geen mensen eters meer omdat Kfc and Mac Donald om de hoek te krijgen is. De volgende dag op naar het Noorden naar Coromandel langs de Bay of Plenty met weer prachtige uitzichten.Overnacht in een soort blokhut die dor kaboutertjes is gemaakt. Korte rit langs de Kennedy baai naar Auckland, de grootste stad van N.Z.Helaas regende het daar maar we gen niet mopperen de eerste edhte regen in 7 weken. In mijn laatste verslag zal ik verder uitweiden over deze stad