Manja-en-Marc-down-under deel 3

We zijn weer thuis,het zit erop

Beste vrienden,

We zijn weer thuis na een geweldig avontuur Down Under. Na enkele dagen in Auckland te hebben vertoefd zijn we op 5 april in het vliegtuig gestapt richting Singapore. De laatste dagen in N.Z. waren helaas wat regenachtig maar dat was dan ook de eerste serieuze bui in onze 7 weken vakantie. Auckland is de grootste stad van N.Z. en ziet er in vergelijking met Wellington, de hoofdstad, zeer welvarend uit.De eerste dag hebben we de huurauto ingeleverd en de laatste inkopen in de stad gedaan.,s avonds hebben we in een goed Italiaans restaurant gegeten met een vriendin van Mike en haar partner.Erg gezellig en mijn spaghetti werd aan tafel klaar gemaakt,geshaked in een weckpot.De volgende dag hebben we een trip gemaakt met de hop up,hop off bus door de stad.Onze hop off is beperkt gebleven met een bezoek aan het Auckland War memorial waar prachtige Maori kunst viel te bewonderen en het grootste deel was geweid aan de herdenking van de slachtoffers van de twee wereldoorlogen waarin N.Z door de band met het Verenigd koninkrijk heeft deelgenomen.Indrukwekkend was het rollenspel die door toneelspelers werd opgevoerd voor een klas leerlingen.Op een zeer realistische manier werd getoond waarom mensen in die tijd vrijwillig in dienst gingen om te vechten voor King George en het koninkrijk.De Art gallery was heel mooi en bij binnenkomst werden we uitgenodigd om de speciale tentoonstelling van Europese topstukken uit het Tate museum in Londen te bekijken.Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen was zijn opmerking You are lucky.De avond afgesloten met een heerlijke maaltijd in een Pakistaans restaurant met een oud studente van Mike en haar vriend beiden uit Iran.Hij sprak nog wat Nederlands want was als vluchteling jaren in Nederland geweest. De volgende morgen om 9 uur kwam de pendelbus ons ophalen en hebben we een verlaat ontbijt op het vliegveld gegeten. Afscheid genomen van Mike die twe uur na ons vertrok naar Melbourne. De eerste vlucht van maar 11 uur was wat rumoerig met jengelende kinderen maar ook met prachtige beelden vanaf 3000 voet van Australie.Singapore airport is een belevenis op zich, groot ,super winkels en een prachtige vlindertuin en vijvers met grote Koj karpers.Het mooiste plekje voor mij was de tuin waar je mocht roken.Om 11 uur ,s avonds was het daar nog 31 graden en vochtig dus ideaal voor een sigaartje. Om twaalf uur was het inchecken voor de 13 uur durend vlucht naar Amsterdam. Een beetje een bumpy ride met de comfortabele Airbus.OpSchiphol stonden Denise en Robin ons op te wachten en na een kop koffie op naar huis. Om de 11 uur jetlag zo snel mogelijk te verwerken pas om normale tijd gaan slapen in ons eigen bedje.Wat is dat lekker na 7 weken in 29 verschillende bedden te hebben geslapen.Natuurlijk ons hondje opgehaald bij Freda en Rob die zeer liefdevol als foster parents hebben opgetreden.Wat zag hij er goed uit, is niets tekort gekomen en eet nu wortels.De volgende dag gauw naar onze andere schatten die we best gemist hebben.Merlijn heeft zijn izza oven opgestookt en lekker in het zonnetje met kinders en kleinkinders pizza gegeten.Langzamerhand krijgen alle indrukken van fantastische mensen geweldige vergezichten,mooie vreemde culturen,boot reizen en vliegtuigen een plaatsje op onze harde schijven.We hebben maar liefst 7100 km met de auto in Tasmanie, de Outback en N.Z. gereden.Meer dan 54 uur in vliegtuigen gezeten in 29 verschillende overnachtingsplaatsen geslapen van super luxe met geweldig uitzicht tot redelijk primitief maar gezellig ingericht air b en b plekken. Dit was nooit mogelijk geweest door het vele voorwerk en organisatievermogen van onze mate Mike die bovendien ons verraste met leuke ontmoetingen met zijn vrienden kortom geweldig. Het wordt tijd om dit laatste verslag te beeindigen maar niet voordat ik iedereen bedankt heb voor hun reacties op de foto,s en verhalen. Met name Jannie en Piet reageerden per omgaande op vrijwel elke foto met een leuk en inspirerend commentaar.Natuurlijk moet ik Denise niet vergeten die als ze ,s morgens wakker werd vele malen werd geconfronteerd met het verzoek om de foto, op het web te zetten,hardstikke bedankt voor je inspanningen.wij hopen dat jullie een klein beetje hebben kunnen meegenieten van ons fantastische avontuur. Ik denk dat ik het beste kan afsluiten met de Maori groet

DE DRIE DINGEN DIE BELANGRIJK ZIJN IN HET LEVEN ZIJN; MENSEN, MENSEN,MENSEN

Piet en Jannie

Lieve Marc en Manja,
Onze dank aan jullie is groot dat we dit mochten meebeleven, het vele werk om de verhalen te schrijven en om de foto's vaak onder hele moeilijke wifi-omstandigheden toch bij ons binnen te krijgen. Wij hebben in ieder geval ook genoten en bewaren jullie mails met veel liefde om nog vaak te bekijken. Wat een belevenis was dit. We kunnen ons voorstellen dat jullie harde schijven bovenin helemaal verstopt zitten en opnieuw gereset moeten worden om te kunnen bevatten wat je allemaal hebt meegemaakt. Gelukkig zijn er de vele bewijzen: foto's, verhalen. We hopen dat jullie nog heel lang zullen kunnen nagenieten van al dit moois. Nogmaals bedankt!

Piet en Jannie

En we delen de Maori-wijsheid: mensen zijn het belangrijkste in het leven, maar ook door hun historie die ze nagelaten hebben blijven ze leven voor ons.

Christiaan

Mag ik nog wat Hollandse wijsheid toevoegen naast mensen, een mooie locatie, lekker eten en drinken ???? Moeten maar snel weer eens doen. Zijn natuurlijk super nieuwsgierig naar alle verhalen. Welkom thuis!

Jaap en Margreet Ruiter.

Fantastische reis, inspirerend.
Fijn dat wij alles zo mooi geïllustreerd hebben mogen meemaken.
Snel tot ziens.