Manja-en-Marc-down-under deel 3

Broome op de culturele toer

Beste luitjes, Allereerst bedankt voor de leuke reacties op het blog.Keep up goiing.We staan aan de vooravond van onze trip naar het binnenland van N.W. Australie en zullen de volgende nachten slapen in tenten waarschijnlijk zonder internet dus nu maar even bijkletsen.We hebben een week doorgebracht in deze badplaats waar we s,morgens en ,s avonds lekker hebben gezwommen in de Indische oceaan.Broome heeft een interessante geschiedenis waarin d parelindustrie een belangrijke rol speelt.Parelduikers in die tijd werden bij zonsopgang in hun harnas gehesen en mochten na acht duiken bij zonsondergang weer uitgepakt worden.Ik denk dat minstens een van onze vrienden zich kan voorstellen hoe zwaar en gevaarlijk het was.een jaar voor de komst van een druk tank overleden er nog 42 duikers aan caissonziekte het jaar erop nog,,maar,,een. Broome was coor de Nederlanders die vluchtten uit indonesie voor de Japanse bezetters de plaats waar ze in Australie aan land kwamen per( water) vliegtuig.Tot op 3 maart 1942 de Jappen een verrassingsaanval pleegden en alle vliegtuigen vernietigd werde en meer dan dertig Nederlanders verdronken of werden neergeschoten.Australie werd hiermee wakker geschud uit hun geloof dat Japanners Australie niet konden bereiken.Het wordt hier dan ook de Pearl Harbor van Australie genoemd.Genoeg geschiedenis.Gisteren hebben we een aantal interessante kunst galleries bezocht en zijn we uitgenodigd om een aboriginal,,atelier,, te bezoeken.In de achtertuin van een zeer oud huis zat een aboriginal vrouw te schilderen voor de verkoop door de cooperatie die ervoor zorgt dat de schilders onder goede omstandigheden kunnen werken en dat een groot gedeelte van de opbrengst ook bij hen terecht komt. Er waren twee prachtige schilderijen die we zo zouden willen ophangen in ons huis maar ook redelijk begrotelijk ( 2500 tot 4800 dollar). Sponsors kunnen zich aanmelden via dit blog.Schilderijen staan op ons fotoverslag die ik vandaag ga uploaden. een avond zijn we naar en zeer grappige film geweest in een openlucht bioscoop.Eeen leuke ervaring als er midden in de film een vliegtuig laag overvliegt.Bij volle maan en een zeer laag tij wat maar enekele malen per jaar voorkomt is er een speling der natuur te zien:stairway to the moon,zie de foto,s.Aparte ervaring om in het volstrekte donker de maan te zien opkomen met een prachtige weerspiegeling op de drooggevallen zandbanken. Tot slot is Broome een van de eerste multiculti plaatsen van Australie wat blijkt uit de oude straatnaambordjes in vijf talen.De prijsvraag luidt dan ook welke talen staan er op dit bordje(foto) Inzendingen zijn op het blog te plaatsen tot eind april.Keuzemogelijkheden zijn:engels,aboriginal,fillipijns,chinees,japans,maleis,arabisch etc. Dit was het weer mates,we kijken weer uit naar jullie reacties,keepus posted, Manja en marc

Foto's: http://bit.ly/IK68DT

Lucienne

Leuk om wakker te worden met weer een prachtig verhaal. Nog even genoten van de prachtige foto's en kijk uit naar de volgende serie. Hoop dat het lukt met uploaden. Gezellige Pasen gehad met Robin en Denise, helaas zonder peethond. Jullie nog (Dino) eieren gevonden tijdens de pasen??? Veel plezier in the middle of nowhere ben benieuwd wat jullie daar gaan meemaken.
xxxx

Irene

Wat een geweldigfe foto's. Lekker zwemmen in zee dat lijkt me wel wat bij een lekker temperatuurtje.
Ik zie uit naar het volgende verhaa. Slapen in tenten, benieuwdkijken hoe jullie dat ervan af brengen.
Afgelopen Paasweekend in Frankrijk prima weer gehad.

Vivienne

Dat is weer genieten voor jullie! Foto's heb ik nog niet gevonden maar die zie ik wel in de Morvan!
Wij vertrekken morgen over een week.
Voor jullie nog een hele fijne tijd en als jullie Kathleen en Alastair ontmoeten dikke kus voor hen beiden.
Heel veel liefs en tot in juni!
Vivienne.

Petra

het is wel heel vervelend daar..... ik benijd jullie niet!
ik heb genoten van de foto's, bedankt!
veel groeten!