Manja-en-Marc-down-under deel 3

Canberra, hoofdstad van Australie

Hallo Allemaal,

Vanuit een warm Canberra ons volgende verhaal. In een mooie grote ford Falcon met genoeg ruimte voor onze koffers en onze prachtig gebronste lijven rijden we via een mooie route naar een voorstadje van Wollangong waarwij een nacht geslapen hebben bij vriend Mike die in een houten huis met veranda op de 1e verdieping woont. De Australische gastvrijheid is heel relaxed; er kan van alles en je krijgt er soms nog extra gasten bij, eten is zo gemaakt en de alcohol neem je zelf mee en aangevuld als het op is. Jullie begrijpen al dat we veel etentjes hebben en veel drankjes krijgen, heel vervelend. Het uitzichtop de veranda was geweldig: een exotische tuin met veel vogels en een blik op de pacific ocean met volle maan! Tijdens het vegetarisch eten vlogen papegaaien en kakatoes door de tuin. Wehebben de afgelopen dagen de meest mooie papegaai soorten langs zien vliegen. We wanen ons in een afdeling van een dierentuin! Nog geen kangeroes of koala's maar volgens onze goede gidsen A&K die iedereen de groeten doen, komt dit beslist nog. Na een avond vol 'linkse' discussies (ja we zijn omgeven door communisten in hart en nieren) en voor mij de eerste muggebeten ging de volgende morgende reis naar het historische stadje Berrima waar de meeste huizen op de lijst van hist. erfgoed staan en uit de tijd rond 1830 gebouwd zijn. Alle historie die er is wordt gekoesterd en uitgebreid getoond dus op naar de eerste gevangenis met gerechtsgebouw waar een getrouwe weergave van een rechtzaak bekeken kon worden. Je bent toerist of niet! Na dit cultureel erfgoed goed bekeken te hebben en we ook een echte pie gegeten hadden was het tijdom een jeugdherinnering van Alistair te bewonderen: een gigantische ram van beton met de wolgeschiedenis erin verwerkt. Doorgereden naar Canberra langs enorme vlaktes met gumbomen , de meeste zwart geblakerd door de branden van welleer. Het landschap is afwisselend wildernis met boerenlandschap met schapen en alcapa's. Aangekomen in Canberra hebben we de afgelopen dagen genoten van de gastvrijheid van Janet en Peter die wij in Frankrijk ontmoet hebben bij K&A. 3 musea bekeken, de Telstra tower (= soort euromast) op en heel Canberra lag aan onze voeten, het universiteits terrein een stadstoer met de auto, langs de ambassades van vele landen w.o. het eenvoudige optrekje van Nederland.Op RedHill gegeten, met andere vrienden van K&A chinees gegeten, het War memorial museum bekeken....kortom bijna alles gezien en beproefd en geroken. De Eucaliptisch bomen ruiken heel sterk. Jullie zullen begrijpen dat we af en toe tollen van alle indrukken en Capelle erg ver weg lijkt. Het weer is niet te warm en gisteravond zelfs een bui van wel 10 minuten gehad. Dat was heel bijzonder. Voor heteerst in 6jaar heeft het geregend. Lachen: we mogen nog een keer komen want we brengen regen. A&K stoppen ons vol met informatie en doen hun uiterste best om alle kanten te laten zien maar natuurlijk wel een beetje links georienteerd. We genieten en laten ons verrassen door alles wat er gebeurd. Morgen verlaten we Canberra naar onze volgend bestemming. Iedereen is hier nu naar bed en Marc probeert nog wat foto's op het web te zetten.Op de radio werd melding gemaakt met een poging tot een terroristische aanslag in Amsterdam.Door vrienden van A. werden we hierover geinformeerd.Storm in een glas water bleek na het bekijken van het internet nieuws. Ons volgend bericht zal verschijnen nadat we in Melbourne zijn aangekomen.

Groeten van Manja en Marc

waldi

wat een belevenissen en wat lief van A&K dat ze zo hun best doen jullie alles te laten zien. Wel veel eten en drinken Kijk uit straks moet je bijbetalen om terug te kunnen. Hier alles goed eindelijk een beetje lente.

Lucienne

Mooi dat het is gelukt de eerste foto's op het net te zetten, prachtige plaatjes, toch wel een stukje China in Hongkong valt me mee. Indrukwekkend hoor de Opera in Sydney, dat jullie genieten kan niet anders. Super ook die Mardi Gras, dat heb je toch maar even mee gepikt, en dat terwijl jullie in een Gay friendly hotel zaten, dus helemaal goed. Hier alles zn gangetje, inderdaad Amsterdam Arena in het wereldnieuws, gelukkig viel het mee, al weer 5 verdachten van de 7 vrijgelaten. De eerste lente dagen worden afgewisseld met regndagen, maar goed het begin is er zullen we maar zeggen. Geniet verder en denk maar zo Sonja Bakker kan altijd nog haha.

Groetjes aan A & K G'day