Manja-en-Marc-down-under deel 3

Melbourne

Vanuit Canberra zijn we op weg gegaan naar Melbourne. Eerste nacht geslapen in een keurig motel in Bega en de volgende nacht in Sales bij de ouders van de schoonzoon van Alastair. IAardige mensen die in 1951 naar Australie waren geemigreerd enjaren geen Nederlands meer hadden gesproken .Op hun verzoek Nederlands gesproken wat weer even wennen was. Interessant om te horen hoe zij in Australie hun toekomst hebben opgebouwd met keihard werken.Vrijwilligerswerk in Bega wordt voor het grootste deel uitgevoerd door (ex) Nederlanders waaonder onze gastheer en gastvrouw. Onderweg naar Melbourne hebben we voor het eerst met onze voeten in de Pacific Ocean gebadderd. De zee schrokm er zo van dat het onmiddelijk van vloed naar eb overging. Als lunch een originele fish and chips gegeten en weer verder door de bossen en heuvelachtig landschap naar St.Kilda bij Melbourne. We slapen in de flat van Aen K met eenprachtig uitzicht op de baai. Gisteren Melbourne verkent met o.a een bezoek aan de Victoria market en Federation square. Aan dit plein het prachtige Ian Potter museum bezocht . Alleen het gebouw al is de moeite waard maar ook de indigenous art ( wij zouden zeggen aboriginal) is weer schitterend ( zie foto's) Stad is kleiner dan Sydney maar heeft architectonisch veel meer te bieden. Met de tram terug naar de flat en met de oude Mercedes va A. naar zijn dochter en schoonzoon in een van de buitenwijken van de stad. Weer gemerkt dat Australiers tot het ras van de vleeseters behoren.De uiterst malse biefstuk zou in Nederland ruim voldoende zijn voor een klein gezin (ca.400 gram schat ik). Wijn stroomde weer rijkelijk dus maar met een taxi terug naar de flat om uit te buiken.Vandaag 18 maart met de Mecedes naar Ballarat waar ca. 1850 voor het eerst goud werd gevonden en de ware goudkoorts ontstond. Op Sovereign Hill is een gouddelversdorp als een soort openlucht museum opgebouwd. Prachtig gedaan met heuse tocht onder de grond in mijnschachten,demonstratie van het omsmelten van goud,allerlei oude ambachten met machines die door stoommachines werden aangedreven via leren banden die door de werkplaatsen liepen. Het Eureka monument bezocht ter nagedachtenis aan de opstand die uitbrak onder de gouddelverst tegen de uitbuitende en frauduleuse machthebbers. Soldaten hebben een bloedbad aangericht om opstand de kop in te drukken. Australiers beschouwen deze dag als het begin van de democratie in Australie en gebruiken nog steeds de Eureka vlag om te protesteren tegen misstanden.Dag vanavond afgesloten in een studentikoos visrestaurant hier om de hoek met vis die vanacht nog in de zee heeft gezwommen. Kortom het blijft een culturele maar zeker ook een culinaire ontdekkingstocht met tot op heden alleen maar plezierige verrassingen

Groeten van Manja en Marc

Lucienne

Nou jullie vervelen je niet, de aussie is hier ook aardig in het nieuws, olie op het strand, haaien tussen de wedstrijdzwemmers, ik dacht nog even dat mijn broer zijn oude liefde zwemmen weer had opgevat, maar ik kon hem niet ontdekken. Vandaag zat in Melbourne bij de viering van st Patricks day vast met haar arm in een put om haar mobieltje op te vissen, maar ook hier was het niet mijn schone zus, maar een ierse dame. Je ziet we volgen alles op de voet. De lente is een beetje begonnen heerlijk. Vrijdag gaan we lekker een weekendje naar Londen. Nou genietse verder en kijk uit voor de haaien. G'day

Bernard en Joan

Wat een schitterende beschrijvingen. Wij genieten van de ontspruitende crocussen, zowaar een lentezon en jullie verhalen.

Jean-Jacques

Bonjour du Morvan. Les photos sont magnifiques. Pour nous le rêve.