Manja-en-Marc-down-under deel 3

Rondreis Tassie van Manja en Marc afgerond

Ik schrijf dit verslag aan boord van de Spirit of Tasmanie op weg naar Melbourne.Dit betekent dat onze trip erop zit.Wat een prachtig eiland( net zo groot als Ierland ).Na elke bocht werd je weer verrast door een nieuw schitterend uitzicht.Ik hoop dat de foto,s die ik zal uploaden de wijdsheid en pracht van het eiland wat zullen overbrengen en dat jullie een beetje mee kunnen genieten.De volgende route hebben we afgelegd:Davenport Stanley Cradle mountains, Strahan, Hobart, St Helen,Launceston, Sheffield en terug naar de boot in Davenport.1750 km.Na onze boottocht in Strahan zijn we naar de hoofdstad Hobart gereden via Queenstown een mijnstadje met kopermijnen. Na een stevige rit met heel veel bochten kwamen we rond lunchtijd aan in Hobart waar we bij Muirs een fishbasket hebben genuttigd.Na de zeer prettige ontvangst van onze gastvrouw Nina ( uit Noorwegen) een ritje gemaakt naar de top van Mount Wellington voor een prachtig uitzicht over de stad en omgeving,gelunched in de Cascade brouwerij en met Mike met de bus naar de stad.Manja bleef thuis om de fish basket wat te verwerken.Na een biertje hier en een drankje daar op bezoek bij de Lark Distillery die een prijswinnende Whiskey heeft gebrouwen.Tijd dus voor een klein proeverijtje van Tasmaanse whiskeys.Voor het bezoek aan het Mona museum zijn maar drie woorden van toepassing,wow,wow,wow. Het bezoek aan dit museum is een onbeschrijfelijke ervaring, geen afleidende bordjes naast de kunstwerken maar een i phone met verklarende teksten en interviews met de kunstenaars.Het museum is gebouwd en ingericht in opdracht van de eigenaar David Walsh die een vermogen heeft verdiend met gokken en verslaafd is geraakt aan het verzamelen van kunst.Hij heeft dan ook zijn eigen parkeerplaats ( zie foto).Het museum is uitgehakt in de rotsen en is voor mij het mooiste museum wat ik gezien heb. Collectie was een mengeling van klasieke en supermoderne kunst waarbij hij geen beperkingen had omdat hij alles zelf financierd.Dat bleek bijvoorbeeld uit een lange gang met speciaal voor Trump only pussies.Na enkele uren volop genieten weer in de auto naar onze volgende bestemming St Helen met onderweg even wat wijn proeven bij de Devilscorner wijngaard.De volgende dag weer verder met een stop bij de Holy cow cafe voor een overheerlijke cheescake gemaakt van melk van eigen koeien die na het melken worden vertroeteld( zie foto) Verder op de rit nog een bezoek gebracht aan een lavendelkwekerij,Pipers brook wijngaard ,de Low head vuurtoren en het plaatsje Sheffield vermaard om de muurschilderingen op de huizen.Na een laatste nachtje in Tassie om 6 uur op voor het inschepen op de ferry die ons in 12 uur naar Melbourne bracht. Wat een eiland om nooit te vergeten ,we kunen ons niet voorstellen dat we pas 15 dagen van huis zijn.Kortom ons avontuur gaat verder op het vasteland van Australie waarover we juliie over enkele dagen zullen berichten Groetjes van Manja en deze nederige scribent. We genieten